THE IMPACTS OF VIDEO GAMES AS "INCITERS" OF CRIME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31994/rvs.v12i2.764

Keywords:

liberdade de expressão; videogames; violência

Abstract

There is a repeated debate in society that virtual games can influence violent behavior, this leading into the commission of crimes. The objective of this article seeks to demonstrate that this premise is often embedded with moral convictions and at the service of sensationalist media, generating an unnecessary moral panic around video games. This has consequences on the perspective of the law, where through the analysis of bills and prohibitionist judicial decisions it will be demonstrated how the war against games generates offense to the fundamental right of freedom of expression. Still through scientific research, arguments that demystify the supposed cause and effect relationship between video games and violence will be addressed. Finally, the main benefits that the use of electronic games can bring will be presented, as well as a guide for parents in order to facilitate the choice of which ones would be more suitable for their children and how to use them. Therefore, the following methodology was used: deductive and dialectical approach; historical and statistical procedure method; and the technique of bibliographic research. In conclusion, games are a useful tool for society and do not deserve to be criminalized.

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Author Biographies

Almir Santos Reis Junior, Universidade Estadual de Maringá

Docente do Curso de Doutorado em Direito, da Universidade Católica de Moçambique. Doutor em Direito Penal pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017). Possui mestrado em Direitos da Personalidade na Tutela Jurídica, pelo Centro Universitário de Maringá (2006). É especialista em Docência no Ensino Superior pelo Unicesumar. Atuou por 14 anos como docente de Direito Processual Penal na Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Campus Maringá. Foi docente de Direito Penal I: parte geral da Fundação Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Mandaguari (1 ano) e do Centro Universitário de Maringá (12 anos). Atuou como coordenador dos cursos de especialização em Ciências Criminais e Perícias Criminais, ofertados pela PUC/PR, Campus Maringá. Membro do Instituto Brasileiro de Ciências Criminais. Membro do Conselho Editorial da Editora Juruá (Brasil e Portugal). Parecerista do Conselho Internacional de Estudos Contemporâneos em Pós-graduação (CONSINTER); da Editora Juruá e da Revista Thesis Juris. Autor da obra: Loucura criminosa e seu reflexo no direito penal: da imputabilidade, por meio da construção psico-quântica do conceito de doença mental. Atualmente é docente adjunto TIDE (efetivo) da Universidade Estadual de Maringá, onde leciona Direito Processual Penal I; professor visitante do curso de pós-graduação em Direito Eleitoral da Universidade de Santiago, em Praia, Cabo Verde - Contato: almir.crime@gmail.com.

André Vinicio Grasel, Universidade Estadual de Maringá

Graduando em Direito pela Universidade Estadual de Maringá; (andregrasel50@gmail.com)

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Published

2021-09-03

How to Cite

Santos Reis Junior, A., & Vinicio Grasel, A. (2021). THE IMPACTS OF VIDEO GAMES AS "INCITERS" OF CRIME. Revista Vianna Sapiens, 12(2), 24. https://doi.org/10.31994/rvs.v12i2.764